Miltä tulevaisuus näyttää?

Maailma muuttuu nykyään nopeammin kuin voisi kuvitella. Lapsena muistan, miten onnellinen olin, kun vanhempani suostuivat ostamaan minulle lankapuhelimen omaan huoneeseeni. Huoneessani oli siis oma puhelinnumero! Tämä herätti heti ideoita, miten tulevaisuus tulee muuttumaan teknologian avulla. Se vahvisti ajatuksen, miten teknologia voi kehittyä vuosien varrella. Jos silloin olisi minulle sanottu, että jonain päivänä sinulla on ihan oma ”älypuhelin” jossa voi katsoa videoita ihan milloin haluan, puhua toiselle puolelle maailmaa sukulaisten kanssa lähes ilmaiseksi ja lähettää kissavideoita kavereille hetkessä, en tiedä olisinko uskonut. Vai olisikohan 10-vuotias Riikka iloinnut ideasta, miten teknologia tulee muuttamaan maailmaani.

Nyt kun ajattelee miten nopeasti teknologia on muuttanut arki-elämämme, on mielikuvitus vain esteenä kuvittelulle, miten huikeat loikkaukset tulemme kokemaan elämämme aikana. Tällä hetkellä työskentelemme LUMO2-tehoja kasvuun hankeen parissa VR teknologian kanssa. Tämän uuden teknologian hyödyntäminen tulee olemaan seuraava ”älypuhelin”. Sen huomaa jo nyt siitä, miten yritykset ovat ottaneet VR-teknologian käyttöön arkitehtäviä varten.

UPS (United Postal Service) kouluttaa uusia kuskeja VR-teknologian avulla, jotta heidän kuskinsa osaisivat liikkua työaikana turvallisemmin ja nopeammin. He kouluttavat kuskeja turvallisessa ympäristössä, mikä vähentää kuluja ja antaa varmuutta kuskeille lähteä tien päälle töihin.

Uusi teknologia voi kehittää olemassa olevaa palvelua. Esimerkkinä Six Flagsin huvipuisto Yhdysvalloissa on ottanut käyttöön VR-lasit fyysisten vuoristoratojen yhteyteen. Eli asiakas istuu vuoristoradassa aivan kuten normaalisti, mutta VR-lasit silmillään. Sitä kautta he pääsevät kokemaan vuoristorataa eri maailmoissa. Siellä pääsee seikkailemaan veden alla, avaruudessa, sekä eri supersankareiden kanssa. Tämä kehittää heti valmiina olevan palvelun uudenlaiseksi kokemukseksi. Se myös lisää tuotteistamisen mahdollisuuksia, sillä sama asiakas voi kokea eri maailmoja samassa vuoristoradassa. Näin saadaan lisätty käyttäjämääriä.

Tässä on suuret mahdollisuudet kehittää valmiina olevia palveluja Pohjois-Karjalassa. Kun VR-teknologia kehittyy, samalla pitää maakunnan yrittäjien huomata miten se on lisäarvo heidän valmiina oleviin palveluihin ja tuotteisiin. Miten esimerkiksi autokoulut voisivat käyttää VR-teknologiaa kouluttamalla uuden sukupolven kuskeja. VR-matkailussa voisi nähdä, minkälainen Joensuun kaupunki oli 1800-luvulla. Entä seurata Kalevalan jalanjälkiä ympäri maakuntaa? Tai miksipä emme käyttäisi VR-teknologiaa kehittämään uuden sukupolven ammattilaisia, mikä se ammatti sitten onkaan?

 

UPS

SixFlags

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *