Älä unohda asiakkaitasi

Liike-elämän pyörteissä vuosia kulkeneena ja useiden yritysten markkinointia sparranneena olen törmännyt usein samoihin toistuviin ongelmiin asiakkaitteni liiketoiminnassa. Usein meidät markkinoinnin ja myynnin ammattilaiset huudetaan yrityksessä apuun silloin, kun taivas on jo täynnä mustia pilviä. Myynti ei vedä, asiakkaita ei ole tai kaupat eivät jää sisään. Voi myös olla, että ollaan keksitty uusi hieno tuote tai palvelu ja haluttaisiin löytää sille uusia asiakkaita markkinointikoneiston voimin. Haluan tässä avata muutamia ongelmakohtia, jotka havaintojeni perusteella toteutuu noin puolessa tapaamiani yrityksiä.

Olen usein yrityksiä konsultoidessani verrannut markkinointia pimeään huoneeseen, jossa yrityksellä on käytössään taskulamppu. Tästä huoneesta sinun tulisi löytää asiakkaasi. Miten säädät valokeilan? Onko valokeilasi leveä, jolloin näet isomman alueen kerralla, mutta et välttämättä yhtäkään yksityiskohtaa. Vai säädätkö valokeilasi osoittamaan kirkkaasti pienemmälle alueelle, jolloin näet pimeyteen kapeasti mutta tarkasti? Vaikka kuinka haluaisit asiakkaiksesi kaikki, markkinoinnin ja ylipäätään toiminnan priorisoinnin kannalta se ei ole järkevää eikä kustannustehokasta. On kyse kohdentamisesta, niin liiketoiminnan kuin mainonnan ja markkinoinninkin. Mikään markkinointi ei ole kalliimpaa, kuin yrittää tavoittaa kaikki ja saada niistä pieni prosentti ostamaan. Nykyiset välineet – kuten digitaalinen mainonta – mahdollistavat kohderyhmän määrittämisen erittäin tarkasti, jolloin myös kustannustehokkuus paranee ja tulosta syntyy.

Entä oletko uusia asiakkaita haaliessa koskaan miettinyt mitä nykyisille jo palvelluille asiakkaillesi kuuluu? Osa niistä varmasti haluaisi ostaa sinulta vielä jotain lisää. Siksipä haastan sinut laskemaan. Jos jokainen jo palvelemasi asiakas ostaisi sinulta vaikka 500 euron edestä. Paljonko siitä kertyisi lisää liikevaihtoa? Älä unohda niitä, kenen kanssa olet jo onnistunut. Kuten eräs vanha suomirock-klassikkokin kertoo ”…muista kaverit entiset ja soita niille silloin tällöin…”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *